Skip navigation.
Home
Jestem wesoły Romek (?) ...

TVP Kultura

Kultura, różne | Recenzje

Od jakiegoś już czasu pojawił się w telewizji nowy kanał tematyczny TVP. Nie wiem na ile popularny jest w kablówkach (sam miałem go krótko, teraz „zniknął”) jest natomiast w standardowym zestawie Cyfry+. Trochę inaczej to sobie wyobrażałem, wiec za często go nie oglądam, ale … wszędzie można trafić na coś ciekawego.

Glenn Gould, w muzyczny czwartek 9.02.2006 w TVP Kultura

Glen_Gould.jpgGlenn Gould zasłynął jako artysta, który dokonał przełomu w interpretowaniu muzyki Jana Sebastiana Bacha. Jego wykonania muzyki klasycznej budziły wielki zachwyt, ale też kontrowersje. W pewnym momencie wycofał się z życia koncertowego i skupił się na nagraniach w studiu. Do dziś jest niedoścignionym wzorem dla wielu młodych pianistów.
Wieczorem zaprezentujemy dwa filmy dokumentalne z 1984 roku w reżyserii Romana Kroltori i Wolfa Koeniga. Pierwszy z nich przybliża pracę pianisty w nowojorskim studiu nagrań, gdzie rejestrowane jest wykonanie „Koncertu włoskiego” (godz. 21.00), drugi ukazuje artystę prywatnie, w jego domu nad jeziorem Simcoe, w stanie Ontario (godz. 21.40).

Oba filmy były całkiem, całkiem, ale prawdziwy rodzynek pojawił się w tym drugim. Było to w rozmowie z jakimś innym muzykiem (nazwiska nie pamiętam), która dotyczyła muzyki współczesnej. Glenn zapytał retorycznie co by było, gdyby – tak zupełnie przypadkiem – jakieś dziecko wychowywało by się w świecie wyłącznie takich dźwięków … i tu plimknął coś „kosmicznego” na fortepianie (tu wypada dodać, że Glenn Gould jest nie tylko bardzo znanym wykonawcą Bacha, ale także niemniej znanym wykonawcą muzyki współczesnej).
Moje niezawodne ucho poinformowało mnie, że skądś to znam. Tu mnie już mieli! Natychmiast skojarzyłem skąd znam ten motyw muzyczny, ale nadal nie miałem pojęcia co to jest? Na tyle nie dało mi to spokoju, że sprowokowało mnie do wielodniowych poszukiwań w Internecie. Informuję, że poszukiwania zakończyły się sukcesem.

Webern_Nuty.jpgWebern_Foto.jpgW rozmowie Glenn Guld zagrał fragment „Variations for Piano Op. 27 II - Sehr shnell”(..posłuchaj), Antona Weberna. Okazuje się, że muzyka Antona Weberna - jak na muzykę typu Warszawska Jesień - jest zupełnie do rzeczy, o czym nie miałem pojęcia. Moim zdaniem to genialna muzyka ilustracyjna np. do filmów SF, a ten utwór tragicznie zmarłego (został przypadkiem zastrzelony przez amerykańskiego żołnierza w 1945r w Wiedniu) kompozytora austriackiego znamy skąd? Z Pegaza!

pegaz_konik.gifA Pegaz? Ach, Pegaz! "Pegaz" jest najstarszym programem publicystycznym w telewizji polskiej. Po raz pierwszy ukazał się na antenie w pierwszą sobotę września 1959 roku. Program wymyślił i przez długie lata tworzył Grzegorz Lasota.
Od początku do dziś symbolem "Pegaza" jest skrzydlaty konik zaprojektowany przez Wojciecha Zamecznika. Charakterystyczny - również wykorzystywany do dzisiaj - sygnał dźwiękowy, będący fragmentem utworu Antona Weberna, opracował Stefan Zawarski.
Po odejściu Grzegorza Lasoty, w lutym 1968 roku, program w następnych latach tworzyli m.in. Maciej Wierzyński, Janusz Rolicki, Krzysztof T. Toeplitz, Andrzej Urbański, Tadeusz Pikulski, Tomasz Jastrun, Marcin Król, Rafał Grupiński i Mirosław Spychalski.

Podsumowując.
TVP Kultura -> Glen Gould -> Anton Webern -> Pegaz. Fajne nie?

Na zakończenie dodam tylko, że gdyby ktoś miał – przypadkiem – plakat Wojciecha Zamecznika (to ten od konika) z filmu „Pociąg”, niech go nie sprzedaje! Na razie jest wart ok. 3000 $ (a to tylko plakat!) a przypuszczam, że wkrótce będzie wart znacznie więcej.