Skip navigation.
Home
Jestem wesoły Romek (?) ...

Jazz in Polish Cinema *****

Muzyka | Recenzje

JOFR.Jazz.in.Polish.Cinema.pngLondyńskie wydawnictwo płytowe „Jazz on Film Records” wydało czteropłytowy „box” z polską muzyką filmową: „Jazz in Polish Cinema (Out of The Underground 1958-1967)”. Muzycznymi bohaterami wydania są kompozytorzy Krzysztof Komeda i Andrzej Trzaskowski, wielu polskich i zagranicznych wykonawców oraz … filmy, z których muzyka pochodzi.

  • „Niewinni czarodzieje [Inocent Sorcerers]” (1960). Reż. Andrzej Wajda, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Pociąg [Night Train]” (1958). Reż. Jerzy Kawalerowicz, muz. Andrzej Trzaskowski.
  • „Nóż w wodzie [Knife in The Water]” (1962). Reż. Roman Polański, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Jutro premiera [Opening Tomorrow]” (1962). Reż. Janusz Morgenstern, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Pingwin [The Penguin]” (1964). Reż. Jerzy Stefan Stawiński, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Kraksa [The Accident]” (1963). Reż. Edward Etler, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Jazz Camping” (1959). Reż. Bougusław Rynszyński, muz. Andrzej Trzaskowski.
  • „Dwaj ludzie z szafą [Two Men and a Wardobe]” (1958). Reż. Roman Polański, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Walkower [Walkover]” (1965). Reż. Jerzy Skolimowski, muz. Krzysztof Komeda.
  • „Le Depart” (1967). Reż. Jerzy Skolimowski, muz. Krzysztof Komeda.

Całość jest bardzo ładnie wydana i uzupełniona 80-cio stronicową „książeczką” z komentarzami i informacjami o filmach, muzykach i wykonawcach, sporą liczbą zdjęć, opinii i cytatów. Wprost nie mam słów, żeby opisać, z jaką przyjemnością się to „odbiera”.

JOFR.Downbeat.2015.06.Polish.Cinema.pngWszyscy pamiętamy muzykę z „Noża w wodzie”, ale czy ktoś pamięta piosenki Sławy Przybylskiej z filmu „Niewinni czarodzieje” czy wokalizy Wandy Warskiej z „Pociągu”? Wątpię. Ja np. nie wiedziałem, że piosenka Kaliny Jędrusik „I wciąż się na coś czeka” pochodzi z filmu „Jutro premiera” a nawet nie miałem pojęcia, że była taka Pani, Krystyna Mrozińska, która w filmie „Pingwin” śpiewała (np.) twistujące „Take it Easy”.

Natomiast chyba największym dla mnie zaskoczeniem były zespoły „Jazz Wreckers” oraz „Jazz Believers” Andrzeja Trzaskowskiego a ten ostatni, z Ptaszynem-Wróblewskim, gra na ścieżce dźwiękowej „Jazz Campingu” tak, że wprost nie mogę w to uwierzyć.

Nie znałem oczywiście filmów Skolimowskiego, bo niby skąd, więc ani mi się śniło, jak nowoczesny mógł to być jazz. Ale kiedy się dowiedziałem, że w „Walkowerze” grali, z Andrzejem Trzaskowskim, Michał Urbaniak i Tomasz Stańko, to się już domyślacie

Z kolei bardzo nietypowa – jak na Komedę – muzyka z filmu „Le Depart” to nieomal „big-bandowe” brzmienia z bardzo znanymi instrumentalistami (ton nadają trębacz Don Cherry i saksofonista Gato Barbieri) oraz głosem Pani Christine Legrand. Był już rok 1967 i – jak twierdzi Skolimowski – gdyby kompozytor nie zmarł tak wcześnie, był już na drodze do odkrywczych, nowoczesnych brzmień. Nieomal free-jazzowe improwizacje Dona Cherry ze ścieżki dźwiękowej „Le Depart”, są tego najwyraźniej dobrym przykładem.

Wiem, to jest historia jazzu, ale jeśli jakaś płyta ma ciepłą recenzję i – uwaga! – 5 gwiazdek w amerykańskim wydawnictwie jazzowym „Down Beat” (czerwiec 2015), to coś w tym musi być. I jest. Serdecznie polecam.

Dla zabawy powiem, że:

  • Okładka zestawu zawiera kadr z filmu „Niewinni czarodzieje” a na skuterze Lambretta siedzą: Jan Zylbert (perkusista), Roman Polański, Andrzej Trzaskowski i Krzysztof Komeda. Z tyłu zaś stoi, „tleniony” Tadeusz Łomnicki.
  • ”Jazz on Film Records” wydała, prawie w tym samym czasie inny box, „French New Wave” z muzyką „Modern Jazz Quartetu”, Milesa Davisa, Arta Blakey i innych a zestaw ten w tym samy numerze „Down Beat” uzyskał tylko … 4.5 gwiazdki, fajne nie?